Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Over hardtops



In de wintermaanden is een hardtop voor veel mx5rijders toch een must–have. Het brengt wat extra comfort en zorgt ervoor dat de softtop beschermd word tegen het winterse weer.

Maar waar moet je nou eigenlijk op letten als je er één aanschaft?

- Verschillen tussen een orginele hardtop en een aftermarket kap
- Hoe plaats ik de hardtop
- Windgeruis na het plaatsen van de hardtop oplossen
- Hoe kan ik mijn hardtop veilig opbergen.


Hardtop aanschaffen:

Er zijn behoorlijk wat hardtops in omloop waarvan verre weg de meeste gewoon orgineel Mazda® zijn. Afhankelijk van de staat, de kleur en de opties die er opzitten kost een (gebruikte) hardtop tussen de €500,- en 1200,-.

Een orginele Mazda® hardtop is vrij eenvoudig te herkennen. Deze heeft altijd vierkantige klemmen aan de achterkant van de kap zitten (ruitzijde).



In de achterruit staat gegraveerd "Nippon safety"




Een originele hardtop heeft altijd een zwarte plastic (bescherm)strip aan de onderste rand zitten.




En de draden van de achterruit verwarming lopen anders over de ruit heen



Een niet originele kap is dus vrij eenvoudig te herkennen.
Als de kap 1 van bovenstaande punten niet heeft dan kan je er vanuit gaan dat je een niet originele kap hebt. Daarnaast is het zo dat aftermarket kap vaak is voorzien van een extra lichtarmatuur en de hemel kan bekleed zijn met stof

In de praktijk blijkt dat de niet-originele kap vaak niet helemaal goed past. In ieder geval in zoverre dat het afstellen wat meer werk is.
Voor de duidelijkheid hieronder een foto van een aftermarket kap




Zoals je ziet:
- Chrome beugels zijn afgerond
- Verwarmings draden lopen anders over de ruit
- Vaak met een stoffen binnenbekleding
- Vaak met een extra binnenverlichtingsunit



Hardtop plaatsen :

Alvorens de hardtop te plaatsen zorgen dat de softtop  schoon en droog is!
Softtop kan schoongemaakt worden met lauw warm water met gewoon autoshampoo of groene zeep. Bij gebruik van een wasbox het normale was programma met drukspuit gebruiken en de spuit op circa 50 cm afstand van de kap houden (minimaal!)
Vervolgens de kap goed schoonspoelen met water en laten drogen
Zorg dat  de kap volledig droog is voordat de hardtop word geplaatst.

 

 

 

 

 

 

Verwijderen van de hardtop:



 

 

 

 



Windgeruis na plaatsen hardtop oplossen:

In sommige gevallen kan het voorkomen dat je last hebt van windgeruis door de hardtop.
Dit komt vaak doordat het midden van de hardtop iets te hoog staat waardoor een opstand tussen de kap en het aansluitrubber boven de voorruit ontstaat.


Dit is gelukkig vrij eenvoudig op te lossen
1.Neem de linker bovenste sluiting iets los en verschuif hem zover mogelijk naar rechts ( bijrijders kant)
2.Vergrendel de klem(men) weer. en
3.Los nu de bouten van de bevestigingsplaat en druk de plaat zover mogelijk naar links (bestuurderskant) doe dit terwijl iemand anders het midden van de hardtop naar beneden duwt. En zet de bouten weer vast
4.Heeft dit nog niet gewerkt en heb je het probleem nog steeds?
Neem de linker bovenste sluiting los en maak de gaten in de klem 1mm groter (zie tekening)


 

Hardtop veilig opbergen na gebruik:

Gelukkig hoeven we niet het hele jaar rond te rijden met de hardtop.
Maar dan is er een ander probleem want waar berg je de hardtop nou veilig op?

De eerste mogelijkheid is om de kap op een speciale standaard te zetten




Als je weinig ruimte hebt (want zo'n hardtop is toch groter dan je denkt)
Dan zijn er nog 3 andere opties.

De tweede mogelijkheid is om de kap op een plank te leggen
De (minimum-)maten van de plank:
Diep 75 cm
Lang 160 cm
Hoogte onder het plafond 55 cm

Dan heb je verder nog nodig
- Een aantal stevige hoekijzers
- Een stukje ketting  (65cm )
- 2 haken om de ketting in te haken.




Een derde mogelijkheid

Is om de kap op in een speciale tas op te hangen
Deze tas is verkrijgbaar bij de bekende webshops kosten (€100 - €150)




De vierde en simpelste optie:
twee bouten in de muur (M10) met een tussenafstand van 1,05m.
Let wel dat je de hardtop dan weghangt op een plaats waar je niet steeds langshoeft. Dit om krassen en onbedoeld stoten te voorkomen.

(foto benodigd)

Als laatst nog een oplossing van Hans, die schrijft:
"Ik heb een alternatief bedacht. Bijgevoegd een foto van mijn – na enig overpeinzen – tot stand gekomen hardtop ophangsysteem. De hardtop hangt aan twee bouten, deze zijn echter niet in de muur geschroefd, maar in een balk op 40cm van de wand. Hierdoor heb je meer loopruimte, omdat de “bolling” van het dak aan de muurzijde zit.

Aan de onderzijde een balkje om de hardtop tegen de muur te houden, door het zwaartepunt gaat deze anders veel verder van de muur hangen.

Het dak raakt de muur net niet, toch heb ik op de muur een doek geplakt om eventueel aanraakschade tegen te gaan."


 

Opgelet!:

- Maak de kap altijd netjes schoon en voorzie hem eventueel van een verse wax laag voordat hij wordt opgeborgen
- Plaats de kap in elk geval nooit op een harde ondergrond zoals beton of asfalt, Maar op een zacht materiaal zoals een oude deken.
- Zorg ervoor dat de bovenste en zijsluitingen bij het opbergen gesloten zijn.
- Plaats de kap niet rechtop tegen een muur of op een andere manier waarbij de stabiliteit niet gegarandeerd is.
- Bewaar de kap op een schone en droge plaats en dek hem eventueel af met een zacht materiaal zoals een oude deken.

een bijdrage van Niels van Asselt



 


Hardtop NA overzetten op NB

Het is mogelijk om een hardtop voor het klassieke NA model van de MX-5 (Miata) (1990-1997) te monteren op een MX-5 van het nieuwe NB model (vanaf modeljaar 1998). Het gedeelte van de carrosserie waarop de hardtop bevestigd wordt, is bij het oude en het nieuwe model gelijk. Het verschil zit in de afsluitrubbers en de aansluitstekker voor de achterruitverwarming. Incidenteel past de oude hardtop zonder aanpassingen al goed op een nieuwe MX-5 hoewel de afdichting dan vaak toch niet optimaal is. In andere gevallen past de oude hardtop ook na alle mogelijke bijstellingen van rubbers en klemmen in het geheel niet op een MX-5 van het nieuwe model. Voor een optimale montage en afsluiting dienen volgens de fabriek enkele aanpassingen aan de hardtop plaats te vinden en zijn enkele onderdelen nodig.

De belangrijkste onderdelen voor het aanpassen zijn:
NC10-R1-881D, afdichtingsrubber rechts
NC10-R1-891D, afdichtingsrubber links
NC11-67-060A, kabelboom hardtop voor achterruitverwarming met speciale stekker voor NB.

In plaats van een complete nieuwe kabelboom voor de hardtop kan indien beschikbaar eventueel ook alleen de stekker worden vervangen. Als de NA hardtop geen achterruitverwarming heeft kan de nieuwe kabelboom uiteraard achterwege blijven.

Voor de finishing touch zijn ook twee zijpaneeltjes nodig in de juiste kleur. Deze zijpaneeltjes verschillen voor de 1.6 zonder wegklapbaar windscherm en de 1.8 met wegklapbaar scherm:
NC30 (of voor 1.8: NC31)-68-520B bekleding zijpaneel rechts
NC30 (of voor 1.8: NC31)-68-550B bekleding zijpaneel links.

Voor de montage van de zijpaneeltjes zijn de originele schroeven te gebruiken.
Ten behoeve van de achterruitverwarming kan de originele kabelboom worden gebruikt, die in het vernieuwde NB model MX-5 aanwezig is voor de softtop.

De materiaalkosten voor deze aanpassingen zijn helaas nogal hoog: alleen al de twee afdichtingsrubbers en de nieuwe kabelboom kosten ruim 400 euro (exclusief BTW).
Het ombouwen van een hardtop zal daarom waarschijnlijk alleen interessant zijn als de hardtop al reeds de juiste kleur heeft. In andere gevallen lijkt verkoop van de oude hardtop en het nieuw aanschaffen van het nieuwe model hardtop meer voor de hand te liggen.

een bijdrage van Robin Setzpfand