Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Aftermarket Cruisecontrol inbouwen

Inbouw omschrijving van Cruise control set voor mijn Mazda MX5 NB




control set voor mijn Mazda MX5 NB 1.8 BJ 2003




Om te beginnen heb ik deze set gekocht via Conrad .nl. Op de site waren verschillende mensen erg tevreden over deze set en hij is prijstechnisch niet duur (€129,- (feb.2010)).
Ik ben begonnen met montage van de vacuüm servo module. Deze heb ik gemonteerd net voor de hoofdremcilinder. Bij mij zit er standaard een steun tussen de veerpoten, deze heb ik gebruikt, anders nog geen probleem maar dan moet je hem monteren aan het gedeelte in de motorruimte waar de veerpoot in zit, eventueel een klein montage steuntje maken.
Ik heb de vacuüm slang tussen de rembekrachtiger en vacuüm buis door genomen, let wel op in deze slang zit ergens een klepje hier kwam ik later achter.
Want je ziet het niet zitten in de slang. Klepje eruit gehaald, nieuw stukje slang met een diameter van 1 cm gehaald bij automaterialenzaak, klepje erin gemonteerd, tussen klepje en rembekrachtiger een T-stukje en aangesloten op de vacuümcilinder (zie foto).






Gaskabel aansluiting  (zie foto) alle benodigdheden zitten er bij. Vergeet niet om de originele gaskabel te borgen (zie gebruiksaanwijzing) .Ik heb dit met een trekbandje gedaan. De 3 aansluitkabeltjes heb ik via die grote grijze doorvoertule rechts in de hoek van binnen uit naar het motorcompartiment gestoken (zie foto boven!).
Nadat ik onder de motorruimte klaar was kon de kap dicht, en heb ik van aluminium een klein steuntje gemaakt waar de bediening gemonteerd kon worden. Links van het stuur vond ik de beste plek.




Kabelboom aangesloten! Steuntje wat bij de set zit voor koppelings pedaal pasgemaakt/ Fluitje van een cent. Deze gemonteerd aan de steun onder dashboard.
In de koppeling cilinder zitten standaard al 2 gaten in en het steuntje past er zo over. Met 2 boutjes monteer je dit vast. Plak het reed setje met bijgeleverd dubbelzijdig tape op het steuntje en de andere precies er tegenover op het koppelingspedaal (zie gebruiksaanwijzing en de foto). De stuureenheid heb ik aan de linker zijkant onder de dikke kabelboom weggewerkt.




Nadat de kabelboom aangesloten was was er nog een kabel over, deze heb ik onder de linker dorpel naar achteren gelegd klein gaatje achter de stoel geboord
Tule erin kabeltje erdoor, afgekit en goed ingespoten met tectyl.
Bijgeleverde steun pasgemaakt voor achterwiel (zie foto). Signaalgever gemonteerd op de steun en op de as. Dit is erg goed te doen. Let er op als je magneet vast zet met de bijgeleverde klemband om de as dat de kabelbinder niet tegen de sensor aankomt als het wiel gaat draaien. Zie foto van de gemaakte steun op de as.
Tip: electrische kabelaansluitingen goed inspuiten tegen roest.




een bijdrage van Lucien Rijsemus (feb. 2010)