Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Het vermogen van de MX maximaal benutten

De meeste MX-5 Miata's hebben een maximaal motorvermogen gemeten op de krukas van 115 pk (1990-1993), ongeveer 130 pk (1994-1997) of 140 pk (vanaf 1998). Daarnaast zijn er in relatief beperkte aantallen ook MX-5en met 90 pk (1995-1996) en 110 pk (vanaf 1998).
De wens naar meer vermogen is voor veel MX-5-bezitters aanleiding om een nieuwe model aan te schaffen of meer dan wel minder ingrijpende upgrades aan de motor te doen.

Het is echter jammer dat veel MX-5 rijders niet of nauwelijks gebruik maken van het reeds beschikbare maximale vermogen van hun MX-5 in de standaarduitvoering. De motoren van alle MX-5en zijn ontwikkeld voor 'sportief' gebruik waarbij het maximaal vermogen wordt geleverd bij relatief hoge toerentallen. De motoren van de MX-5jes kunnen als ze eenmaal op bedrijfstemperatuur zijn zonder problemen of nadelen met hoge toerentallen rijden.

MX-5-rijders die bijvoorbeeld reeds bij ongeveer 4.000 toeren/minuut naar een hogere versnelling schakelen hebben echter slechts de beschikking over iets meer dan de helft van het maximale aantal pk's en laten dus een enorm potentieel van vermogen ongebruikt. Het ten behoeve van snel accelereren 'doortrekken' in de versnellingen tot de motor aan kracht verliest bij ongeveer 7.000 toeren/minuut kan geen enkel kwaad. Het is uiteraard niet de bedoeling om in de tweede versnelling met 7.000 toeren/minuut van Groningen naar Maastricht te rijden, maar af en toe even 'pieken' kan zondermeer. De ontwerpers van de MX-5 hebben tevens gezorgd voor een fraai uitlaatgeluid bij deze toerentallen.

Het rode gebied in de toerenteller bij 6.500 of 7.000 toeren/minuut dient vooral te worden gezien als een indicatie. Bovendien wordt het maximaal toelaatbare toerental in alle MX-5en elektronisch gelimiteerd bij ongeveer 7.200-7.500 toeren/minuut. Als bij het accelereren wordt doorgetrokken naar 6.500 tot 7.000 tpm zal in de volgende versnelling het toerental terugvallen naar ongeveer 4.500 tot 5.000 tpm waar de trekkracht al weer bijna maximaal is en direct weer kan worden doorgetrokken naar het maximale vermogen. MX-5 racers en slalomrijders kennen dit principe en trekken vaak in iedere versnelling door tot net de toerentalbegrenzer ingrijpt om toch vooral zo veel mogelijk gebruikt te maken van het maximale vermogen.

Een MX-5-rijder die dit principe beheerst kan uiteraard verder gaan met upgrading van het motorvermogen van de MX-5 om zijn of haar grenzen weer een stuk verder te kunnen leggen en de rijprestaties verder te verbeteren.

een bijdrage van Robin Setzpfand