Frequently Asked Questions (FAQ)
Deze FAQ bevat de meest gestelde vragen die aan de MX-5 Owners NL worden voorgelegd. Het zijn vragen die wij vaak krijgen wanneer potentiële leden zich aan het oriënteren zijn op een MX-5 en/of op een mogelijk lidmaatschap bij een Mazda MX-5 - of roadster club. Kijk deze vragen op je gemak door. Als je vraag er niet bij staat, stuur dan een e-mail naar info@mx-5owners.nl. Wij doen ons best om je dan zo snel mogelijk een antwoord terug te sturen.
Vragen
1. Vragen over de MX-5 Owners NL
- Wat en wie is de MX-5 Owners NL?
- Welke evenementen organiseert de MX-5 Owners NL?
- Waarom wil de MX-5 Owners NL een kleine club blijven?
- Hoe kan ik vragen stellen aan de MX-5 Owners NL?
- Waarom communiceert de MX-5 Owners NL alleen elektronisch (via de website en via e-mail)?
- Kan ik ook eens een evenement organiseren?
- Wat zijn de kosten voor lidmaatschap van de MX-5 Owners NL?
- Wat zijn de kosten van deelname aan een evenement?
- Kan ik ook deelnemen aan evenementen zonder meteen lid te worden?
2. Technische vragen
- Wanneer is Mazda begonnen met de levering van de MX-5?
- NA,NB,MK1,Mk2 ...?
- Wat is het verschil tussen de Limited Edition (LE) en de Speciale Edition (SE)?
- Welke LE en SE (NA) uitvoeringen zijn er op de Nederlandse markt gebracht?
- Welke LE en SE (NB) uitvoeringen zijn er op de Nederlandse markt gebracht?
- Waar wordt de MX-5 geproduceerd?
3. Algemene vragen
Antwoorden
1. Vragen over de MX-5 Owners NL
1.a Wat en wie is de MX-5 Owners NL?
Onze club is een vereniging voor en door MX-5 liefhebbers; een vereniging die steeds meer op een vriendenclub gaat lijken. Wij organiseren regelmatig (gedurende het gehele jaar) uiteenlopende evenementen uit alle delen van het land. Het eerste clubevenement vond plaats in april 2000. In 2005 vierden wij ons eerste Lustrum met een internationaal evenement en in 2010 hebben wij ons tweede Lustrum gevierd met een drietal unieke evenementen. Sindsdien zetten we deze traditie elke 5 jaar voort met onze internationale meeting in 2015 en 2020.
1.b Welke evenementen organiseert de MX-5 Owners NL?
Wij organiseren regelmatig evenementen op de mooiste plekjes van Nederland, maar ook meerdaagse buitenland ritten (Schotland, Ardennen, Verenigde Staten) of coördineren namens onze club deelname aan ritten die zijn georganiseerd door bevriende clubs. Verder wordt er regelmatig een slip- en gripcursus georganiseerd en organiseren we meerdere malen per jaar een technische workshop (Tech Day ®). De evenementen staan vaak in het licht van een bepaald lifestyle thema, bijvoorbeeld: wijnproeven, cultuur of film, (auto) musea en natuur. De workshops hebben een technisch uitgangspunt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld tuning, banden, lak, (lucht)filters, uitlaten enz.
1.c Waarom wil de MX-5 Owners NL een kleine club blijven?
De MX-5 Owers NL wil graag een (relatief) kleine club blijven. Wij hebben als streven een ledenaantal van 100 personen en een maximaal ledenaantal van 150. Daarmee houden we het onderlinge contact binnen de club persoonlijk en hebben we genoeg schaalgrootte om interessante evenementen te organiseren. Bijkomend voordeel is dat we geen inschrijfstop voor de evenementen hoeven af te kondigen. Je bent normaal gesproken dus gegarandeerd van een plek, mits je je aan de inschrijftermijnen houdt. Dit behoudens specifieke evenementen waar van te voren plekken moeten worden ingekocht (zoals de grip- en slip cursus). De MX-5 Owners NL is ook van mening dat nieuwe leden zich snel moeten kunnen thuis voelen op de evenementen. Een kleine club leent zich daar wat beter voor naar onze mening.
1.d Hoe kan ik vragen stellen aan de MX-5 Owners NL?
Stel je vragen via de volgende e-mail adressen of vul een van de formulieren in op de site bij het betreffende onderwerp:
Algemene vragen |
: |
|
Technische vragen |
: |
|
Bestuurlijke vragen |
: |
|
Vragen over evenementen |
: |
1.e Waarom communiceert de MX-5 Owners NL alleen elektronisch (via de website en via e-mail)?
De MX-5 Owners NL communiceert normaal gesproken alleen via de website en via e-mail. De voordelen daarvan zijn onder andere snelheid, flexibiliteit en lage kosten voor porto en je bent verzekerd van de meest up-to-date informatie aangaande evenementen. Inschrijven op evenementen kan je via de website bij het betreffende evenement in het overzicht of via e-mail doen.
1.f Kan ik ook eens een evenement organiseren?
De MX-5 Owners NL is een club die wordt gedreven door de leden zelf. We beschikken over een evenementencommissie (EC) die coördineert en stuurt bij de organisatie van de evenementen. De MX-5 Owners NL stimuleert de organisatie van evenementen door de leden zelf. Indien je interesse hebt om eens een evenement te organiseren, stuur dan een e-mail naar de Evenementencommissie: de EC ondersteunt je bij de organisatie!
1.g Wat zijn de kosten voor lidmaatschap van de MX-5 Owners NL?
Wanneer je besluit je aan te melden bij onze club, betaal je eenmalig inschrijfgeld à € 20,- en daarnaast betaal je jaarlijks € 50,00 contributie. Je kunt je aanmelden op de aanmeldpagina.
1.h Wat zijn de kosten van deelname aan een evenement?
Normaal gesproken wordt een bijdrage per deelnemer gevraagd. Het bezoek aan bijvoorbeeld een museum wordt uiteraard in de deelnamekosten opgenomen. De club hanteert echter als uitgangspunt dat de deelnamekosten voor evenementen laag dienen te blijven en gebruikt de lidmaatschapsgelden om de evenementen te sponsoren. Uiteraard is e.a. afhankelijk van het soort evenement, de locatie, de duur van de rit (eendaags of meerdaags) en/of eventuele "uitstapjes".
1.i Kan ik ook deelnemen aan evenementen zonder meteen lid te worden?
Natuurlijk kun je de eerste keer deelnemen aan een evenement zonder meteen lid te worden. Zo kun je vrijblijvend aan een evenement meedoen om de sfeer te proeven. Indien je aan meerdere evenementen mee wilt doen, dan is het wel noodzakelijk om lid te worden.
2. Technische vragen
2.a Wanneer is Mazda begonnen met de levering van de MX-5?
De levering van de MX-5 is in de USA officieel in 1989 begonnen. Echter in Nederland pas vanaf eind maart 1990. In het begin bestonden er lange wachttijden. Daarom hebben veel mensen de auto in het buitenland gekocht en geïmporteerd. De vraag was zelfs zo groot dat zelfs dealers in het buitenland kochten om deze dan zelf hier in de markt te zetten. De levering van de Europese wagens is begonnen met chassisnummer JMZNA18B200100001. De thuismarkt Japan begon met nummer NA6CE100021
2.b NA,NB,NC,ND,Mk1,Mk2 ...?
In Nederland en Amerika spreekt men meestal van het NA, NB, NC, ND model. In de UK wordt vaker het begrip MK1 en MK2 gehanteerd. MK staat voor Mark, of model. NA t/m ND wordt door Mazda zelf in het chassisnummer gebruikt. NA is het model met de klaplampen dat is geleverd tot 1998. NB is de opvolger ervan, met de geïntegreerde koplampen. De NC wordt vanaf 2005 geleverd, hier is tegenwoordig ook een Roadster Coupé versie van beschikbaar (met opklapbaar vast dak).
2.c Wat is het verschil tussen de Limited Edition (LE) en de Speciale Edition (SE)?
Om de kopers te blijven lokken, leverde Mazda in de loop der jaren veel "Limited en Special Editions", die vaak voorzien waren van begerenswaardige extra's zoals lederen bekleding, fraaie wielen en unieke kleurstellingen. Limited Editions werden in een beperkt aantal en veelal genummerde serie geleverd; Special Editions waren gedurende een bepaalde periode in aantal onbeperkt leverbaar en derhalve niet genummerd.
2.d Welke LE en SE (NA) uitvoeringen zijn er op de Nederlandse markt gebracht?
- 1991 British Racing Green Limited Edition met 1.6 motor (115 pk), beige/tan lederen interieur, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, 14 inch lichtmetalen velgen en genummerd met certificaat (49 plus 15 stuks).
- 1992 Brilliant Black Special Edition met 1.6 motor (115 pk), beige/tan lederen interieur, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, elektrische antenne, 14 inch lichtmetalen velgen en hardtop in carrosseriekleur (aantal niet bekend).
- 1993 Sports Edition met 1.6 BBR turbomotor voorzien van intercooler "Made in Holland" (149 pk) en dus veel koppel (185 Nm bij 3.500 rpm), elektrische ramen, elektrische antenne, Momo stuurwiel, gasgevulde nastelbare Koni schokbrekers, verzwaarde voorstabilisator en 15 inch BBS lichtmetalen velgen (5 of 6 stuks).
- 1995 Sunburst Yellow Limited Edition met 1.6 motor (90 pk), zwart stoffen interieur, elektrische ramen en 14 inch lichtmetalen velgen (beperkt verkrijgbaar, verkoopaantal 12 stuks)
- 1996 Art Vin Limited Edition met 1.6 motor (90 pk), beige/grijs lederen interieur, beige softtop, elektrische ramen, Nardi lederen stuurwiel, 15 inch lichtmetalen velgen en genummerd met certificaat (39 stuks).
- 1997 Montego Blue "M-Edition" met 1.6 of 1.8 motor (90 en 130 pk), zwart lederen/suede interieur, elektrische ramen, beige softtop, Nardi accessoire pakket en lichtmetalen velgen; stuurbekrachtiging, ABS en hardtop in kleur tegen meerprijs (beperkte en genummerde oplage, verkoopaantal niet bekend).
Bron: Artikel in "Voiture", m.m.v. Robin Setzpfand.
Met betrekking tot de 'Editions' voor de Noord-Amerikaanse markt verwijzen we naar www.miata.net. Met betrekking tot de Editions voor de rest van Europa verwijzen we naar www.mx-5.de.
2.e Welke LE en SE (NB) uitvoeringen zijn er op de Nederlandse markt gebracht?
Vanaf 1998 is het NB model met 1.6 en 1.8 motor in enkele uitvoeringen met toenemend uitrustingsniveau op de markt gebracht: de Exclusive, Touring en Sportive uitvoeringen.
Sinds 1998 zijn de volgende speciale uitvoeringen van het NB model op de Nederlandse markt gebracht:
- 1999: 10th Anniversary Edition, 7500 exemplaren wereldwijd, 73 in Nederland.
- 1999: Decade, verkoopaantal 67 stuks.
- 2000: Touring (april), verkoopaantal 52 stuks.
- 2002: Evolv (Phoenix), verkoopaantal 31 stuks.
- 2003: Twins, verkoopaantal 36 stuks (status april 2004).
- 2004: Dynamic, verkoopaantal 3 stuks (status april 2004)
2.f Waar wordt de MX-5 geproduceerd?
De MX-5 wordt voornamelijk geproduceerd in Hiroshima (Japan). Tijdelijk werd ook gebruik gemaakt van de fabriek in Hofu (ook Japan).
3. Algemene vragen
3.a Wat is het verschil tussen een MX-5, Miata en de Eunos?
De Mazda MX-5 is de Europese benaming voor de meest verkochte cabrio ter wereld. In de Verenigde Staten wordt de naam Miata gehanteerd. In Azië zul je de auto als Eunos tegenkomen. Overigens, in de praktijk is het grootste deel van de MX-5jes die in Nederland rondrijden buiten de importeur om geïmporteerd. Daar zitten veel Miata's en een enkele Eunos bij.
3.b Wat is een roadster?
Een roadster is een open auto die niet is afgeleid van een bestaand model (bijvoorbeeld een cabrio die is afgeleid van een sedan). De overige kenmerken van een roadster zijn de achterwielaandrijving, de sportieve inslag en een volledig te openen dak. Een roadster is verder ontworpen puur als 2-zitter (geen achterbank).
Of, zoals Geoff Walton op het Engelse forum zegt:
A convertible has a top that can be lowered in good weather;
a roadster has a top that can be raised in bad weather.
een bijdrage van Menno van der Leer